Nyheter

Vinner på mykere lavpris

HOLDER STAND: Lokale lavpriskjeder holder stand mot ekstremtyskerne. Sveitsiske Denner økte sortimentet, ryddet opp i butikkene og utkonkurrerer Aldi. Det eneste kjeden har mistet, er kundene fra Balkan.

Publisert Sist oppdatert

Først solgte Lidl seg ut av Norge. Så utsatte kjeden inntoget i Sveits. De to største utenfor-landene i Europa har mye til felles; blant annet at lokale lavpriskjeder får Aldi og Lidl til å slite.

- Vi var ikke særlig vellykkede som hard discounter, innrømmer Edgar Zettler. Han er salgsdirektør for Denner i de sentrale regionene i Sveits. - Vi var litt som Aldi. Møkkete, ikke så hyggelige og nede på 600 varelinjer. Det var bare prisene som fristet.

De siste seks årene er kjeden fullstendig endret. Kjeden er solgt til ett av landets to store samvirkekonsern, Migros. Butikkene er pusset opp, ombygd og holdt i rødt. Og ikke minst er salget økt.

- Vi vokser fremdeles mer enn markedet. Aldi arbeider bra i Sveits, men de har tyske produkter som sveitsere ikke har noe forhold eller tillit til. De har åpnet 62 butikker på to år, forteller Zettler.

Tradisjonelt er Denner en kjede med kraftig fokus på vin, brennevin og sigaretter. Men nå har alt fra sesongvarer til trendy ferskvarer fått plass. Denner er noe så sjeldent som en lavpriskjede med egne premium-merker. Rundt 25 prosent av salget skal være egne merkevarer.

- Det eneste vi har mistet i omleggingen, er mange kunder fra Balkan. De bytter til Aldi. Men sveitsiske kunder kom tilbake med omleggingen, ifølge Edgar Zettler.

Nå begynner Denner en ny omlegging. Butikkene skal gjøres større; en typisk Denner-butikk skal ligge rundt 450 kvadratmeter. Mens Aldi og Lidl satser utenfor bykjernene, foretrekker Denner sentrumsbeliggenheter.

Powered by Labrador CMS