Nyheter

Selger ikke mer med langåpent

Åpningstidskrigen mellom lavpriskjedene ser ikke ut til å ha kastet av seg i økt omsetning. Det konkluderer stipendiat Alexander Schjøll ved SIFO i en ny undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

I en undersøkelse om utviklingen i dagligvarehandelen i Norge, viser Schjøll hvordan åpningstidene i dagligvarebutikkene har økt kraftig de siste 25 årene. Butikkene er i gjennomsnitt åpne nesten 30 timer mer per uke i dag. Mens stengetider klokken 23 var omtrent ukjent i 2001, har nesten en tredel av dagligvarebutikkene åpent til så sent i 2011, skriver Bergens Tidende.

– Våre tall viser at utvidet åpningstid ikke nødvendigvis resulterer i økt salg. Men vi har ikke tilgang til hvordan åpningstidene påvirker lønnsomheten. Det kan tenkes at det gir et annet bilde, sier Alexander Schjøll, som har undersøkt sammenhengen mellom åpningstider og omsetning i Rema 1000 og Bunnpris.

– Mest sannsynlig er det vanskeligere å konkurrere på pris, derfor leter kjedene etter andre faktorer som er viktig i konkurransen. Åpningstider er åpenbart noe de prøver ut. Dermed blir det slik at alle må ha åpent lenge, sier Alexander Schjøll.

Last ned hele SIFO-rapporten her (pdf).

Powered by Labrador CMS