Nyheter
Få vet at Prior-egg kan spores tilbake til bonden
Bare én av fem forbrukere vet at de rosa tallene på Prior-eggene gir mulighet til å spore eggens opprinnelse. Det viser en undersøkelse Ipsos har gjennomført på oppdrag fra Prior.
– Vi har hatt Norges beste sporingstjeneste for egg i mange år, men undersøkelsen fra Ipsos slo oss i bakken. Det er et overraskende lavt antall personer som kjenner til den. Da vi forstod at kjennskapen er så lav, ble vi veldig overrasket, forteller produktgruppesjef Kjersti Sørby i Prior i en pressemelding.
Undersøkelsen avslører altså at så få som 20 prosent av de spurte er i stand til å gjengi hva det rosa nummeret på eggene betyr. Selv når man beskrev hva merkingen betyr, var det fortsatt kun 23 prosent som svarte at de allerede kjente til sporingstjenesten.
Prior begynte å trykke sporingsinformasjon på eggene allerede på slutten 90-tallet, og gjorde tjenesten tilgjengelig som søketjeneste for forbrukerne i om lag år 2000. Sporingstjenesten har vært tilgjengelig på prior.no siden den gang.
Prior har selv bestilt undersøkelsen fra Ipsos for å kartlegge kjennskapen omkring det som er en viktig forbrukertjeneste. Undersøkelsen ble gjennomført høsten 2022.
Nummeret på egget indikerer hvilken bonde som har produsert eggene. Når man legger nummeret inn i søkemotoren på Priors nettside, kommer det opp informasjon om hvor gården ligger og hvor mange høner Prior-bonden har. I tillegg vises informasjon om hvilket pakkeri som har pakket egget.
Halvparten av de som spiser egg 3-7 ganger per uke, altså storforbrukerne av egg, er meget opptatt av å få vite hvor maten kommer fra, ifølge Ipsos. Dette er mer enn blant totalbefolkningen, der 40 prosent er opptatt av matens opphav.
At forbrukerne ønsker slik kunnskap, er kjent fra andre forbrukerundersøkelser i inn- og utland. Folk flest er opptatt av å vite hvor maten kommer fra, og spesielt yngre mennesker søker informasjon om opprinnelse og produksjon.
Undersøkelsen til Ipsos viser også at 87 prosent av de spurte i alderen 15-24 år har lagt merke til merkingen på eggene - mot 59 prosent i aldersgruppe over 60 år.
– Vi må vurdere hvilke grep vi tar for å synliggjøre sporingsmuligheten på en bedre måte for forbrukerne. Prior ønsker å være åpen om produksjonen i alle ledd, og dette er en tjeneste som har vært tilgjengelig for forbrukerne i mange år, og da må vi også sørge for at alle vet at sporingsfunksjonen fins, sier Sørby.
– Prior etablerte søketjenesten fordi vi ønsket å være åpne om hvor eggene våre kom fra. Da som nå, var dette viktig for oss, sier Sørby og legger til at merking av eggene er forklart på innsiden av eggkartongen.