Nyheter

Mer advarsel enn varemerke

Prince Mild skifter nå navn til Prince White, Prince Extra Mild skifter navn til Prince Gold og Prince Ultra Mild skifter navn til Prince Silver. Videre opererer den nye pakkedesignen med en helseadvarseltekst som legger beslag på mer plass enn varemerket.

Publisert Sist oppdatert

? Årsaken er direktivet fra EU som forbyr bruken av varebetegnelser som «mild», «extra mild» og «ultra mild» på tobakkspakningene, sier informasjonsdirektør Jan Robert Kvam i J.L.Tiedemanns Tobaksfabrik AS til Handelsbladet FK.

FargerHan forteller at Tiedemann har valgt å bruke fargebetegnelser på sine sigarettmerker fordi dette betraktes som et nøytralt alternativ til de eksisterende varebetegnelsene. Forbrukerne kan fremdeles smake forskjell på de forskjellige variantene av samme sigarettmerke. Derfor skal det fortsatt være lett for forbrukerne å skjelne dem fra hverandre.Kvam opplyser at også Tiedemanns øvrige sigarettmerker Petterøe, Blue Master, South State og Teddy får stor tekstadvarsel på pakken, mens rulletobakken ligger ett år frem i tid. Bruken av betegnelsene «mild» og «ekstra mild» forsvinner imidlertid umiddelbart også på rulletobakk. Forskjellsbehandlingen skyldes ifølge Kvam at EU ikke er så opptatt av rulletobakk. Ved siden av Norge er det bare Nederland hvor denne tobakkstypen har en synlig markedsandel.

Lavere grenseverdierHan opplyser videre at EU i tillegg til nye varemerkebestemmelser har besluttet å redusere maksimumsgrensene for tjære og nikotin i sigaretter. Dessuten innføres det maksimumsgrenser for innholdet av karbonmonoksyd. For en original, rød Prince betyr det at tjæreinnholdet vil bli redusert fra 12 til 10 mg og nikotininnholdet fra 1,1 til 0,9 mg. Karbonmonoksydinnholdet skal ikke overstige 10 mg.? Vi har valgt å lage en glidende overgang. De første pakkene med nye, større advarselstekster ble lansert i tax free og på enkelte europeiske markeder tidlig i år. De første pakkene med både nye varebetegnelser, større advarselstekster og redusert innhold av tjære, nikotin og karbonmonoksyd kom i handelen i mai 2003. Deretter blir de nye pakkene introdusert trinnvis merke for merke frem til siste frist for innsalg til butikkene, 30. september, sier Kvam som imidlertid opplyser at forbrukerne vil kunne kjøpe sigarettpakker med «gammel» advarselsmerking i butikken helt frem til 31. desember.

Powered by Labrador CMS