Nyheter
Økokrim vil øke maksstraffen for brudd på dyrevelferdsloven
«Dagens strafferamme oppfattes som lav i forhold til alminnelig rettsoppfatning, og bør heves for å underbygge lovens respekt for dyr og deres egenverdi».
Sitatet er hentet fra Økokrims innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om dyrevelferd.
Økokrim er den sentrale enhet for etterforsking og påtale av økonomisk kriminalitet og miljøkriminalitet, underlagt Politidirektoratet og Riksadvokaten.
Høringsinnspillet er ført i pennen av førstestatsadvokat Hans Tore Høviskeland og Tone Strømsnes Olsen, politiadvokat med fagansvar for dyrevelferdskriminalitet.
Tre år maks i dag
De to viser til dyrevelferdsloven § 37:
«Forsettlig eller grovt uaktsom overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven eller vedtak gitt i medhold av loven, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år eller begge deler, såfremt forholdet ikke rammes av strengere straffebestemmelse. Grov overtredelse straffes med fengsel inntil 3 år».
Departementet begrunnet i sin tid strammerammene som «tilstrekkelig høye» fordi de var «høyere enn straffenivået i sammenlignbare lover».
Økokrim påpeker at miljølovgivningen senere er blitt skjerpet, og de fleste miljølover har en betydelig strengere strafferamme enn dyrevelferdsloven.
«Det er etter Økokrims syn ingen hensyn som tilsier at den øvre strafferammen etter dyrevelferdsloven skal være lavere enn i øvrig miljølovgivning. Dagens strafferamme oppfattes som lav i forhold til alminnelig rettsoppfatning, og bør heves for å underbygge lovens respekt for dyr og deres egenverdi», skriver Økokrim.
Strengere straff for å skade ting
I forarbeidene til dagens dyrevelferdslov påpekte flere høringsinstanser «at det bør være høyere strafferamme for skade på levende individer enn for tinglig skade».
Økokrim støtter i utgangspunktet et slikt prinsipp og viser til at straffelovens § 352 – «Grovt skadeverk» – har en øvre strafferamme på seks års fengsel.
Begrenser etterforskningen
Økokrim viser også til at dagens øvre strafferamme har store konsekvenser for hvilke etterforskningsskritt politiet kan foreta.
«Innhenting av teledata vil ved etterforskningen i flere straffesaker etter dyrevelferdsloven være et nødvendig og rimelig virkemiddel for å avklare hvilke personer, evt. mistenkte eller moduskandidater, som befant seg der det straffbare forholdet fant sted. Innhenting av teledata betinger imidlertid en strafferamme på seks år».
Og:
«Dyr kan ikke selv fortelle om hva som er skjedd, og vi ser ofte at saker må henlegges på ukjent gjerningsperson fordi tilgjengelige etterforskningsskritt ikke kan bidra til å identifisere eller bygge bevis for mulige gjerningspersoner».
Uskikkede kan holde dyr
Økokrim er også opptatt av dyreholdernes kompetanse:
«Til tross for et strengt kompetansekrav i dyrevelferdslovens § 6 er den faktiske regelen at personer om er uskikket til å ha dyr, likevel kan holde dette, frem til det eventuelt er gitt et aktivitetsforbud med hjemmel i lovens § 33. Det er en reaktiv håndhevelse av dyrevelferdsloven som i praksis først skjer når dyret har blitt utsatt for belastninger, slik også Riksrevisjonens rapport av 2019 om myndighetenes innsats mot alvorlige brudd på dyrevelferdsloven viser. I arbeidet med dyrevelferdsmeldingen anbefales det å se nærmere på mulige skranker mot å kunne anskaffe og holde dyr. Det er illustrerende at en stor del av de groveste straffesakene etter dyrevelferdsloven henlegges på tvil om gjerningspersonens tilregnelighet. Også sammenhengen mellom vold mot dyr og vold mot mennesker, er godt dokumentert. Dette betyr at mange dyreholdere utgjør en stor fare for dyret», skriver Økokrim.
Bøndene ber om gratis rådgiving
Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag har også levert en felles høringsuttalelse, der de to organisasjonene blant annet foreslår en gratis rådgivningstjeneste for dyrehold med driftsproblemer.
Bondeorganisasjonene mener det er viktig at dyrevelferdsmeldingen bidrar til å bygge opp et system som:
- forebygger alvorlige dyrevernsaker
- oppdager alvorlige dyrevernsaker
- sikrer at mennesker og dyr ivaretas
Organisasjonene viser til forskning på området og påpeker «at mennesker som ønsker å drive lovlydig og er opptatt av god dyrevelferd, gjør en bedre jobb med bakgrunn i rådgivning enn trusler om administrative sanksjoner og straff».
For ordens skyld: Dagens strafferammer er ikke berørt i innspillet fra de to bondeorganisasjonene.
Her er alle innspillene
Her er alle høringsinnspillene til den varslede stortingsmeldingen om dyrevelferd fra regjeringen:
- Animalia.pdf
- Bedre dyrevelferd i landbruket - Norun Haugen.pdf
- Belinda Foss.pdf
- Den norske veterinærforening.pdf
- Dyrebeskyttelsen Norge.pdf
- Dyrenes Rett.pdf
- Dyrevernalliansen.pdf
- Fatland AS.pdf
- Foreningen Norske Etologer.pdf
- Forsøksdyrkomitéen.pdf
- GENO AS.pdf
- Hestevelferd.no.pdf
- KLF Kjøtt- og fjørfebransjens landsforbund.pdf
- Lena Larsen.pdf
- Marianne Blix De Fine-Helle.pdf
- Mattilsynet.pdf
- Miljødirektoratet.pdf
- Monil AS.pdf
- Naturvernforbundet.pdf
- Nettverk for dyrs frihet.pdf
- NMBU Fakultet for Biovitenskap.pdf
- NMBU Veterinærhøgskolen.pdf
- NOAH - for dyrs rettigheter.pdf
- Nofence AS.pdf
- Nord universitet.pdf
- Norecopa.pdf
- Norges Bondelag Norsk Bonde- og Småbrukarlag.pdf
- Norges Buejegerforbund.pdf
- Norges Hundekjørerforbund - NHF.pdf
- Norges Jeger- og Fiskerforbund.pdf
- Norsk Fjørfelag.pdf
- Norsk Hestesenter Starum m.fl..pdf
- Norsk institutt for bioøkonomi - NIBIO.pdf
- Norsk Sau og Geit.pdf
- Norsvin.pdf
- NORSØK Norsk senter for økologisk landbruk.pdf
- Nortura.pdf
- NZB - Norges Zoohandleres Bransjeforening.pdf
- Rachel Victoria Gade.pdf
- Rørosmeieriet.pdf
- Rådet for dyreetikk.pdf
- Stiftelsen Norsk Mat.pdf
- Tina Ohlsson.pdf
- TINE SA.pdf
- TYR.pdf
- Universitetet i Oslo.pdf
- Veterinærinstituttet.pdf
- Vigdis Steinaa.pdf
- Voss Sp.pdf
- World Dog Alliance.pdf
- ØKOKRIM.pdf
Kilde: regjeringen.no