Dagligvareleverandørenes Forening (DLF) løfter hvert år frem det beste fra norske merkevareleverandører gjennom DLF Utmerkelser. På høstmøtet i Tønsberg ble de fire prisene DLF Innovasjonspris, DLF Merkevarepris, DLF Bærekraftpris og DLF NIQ Verdiskaperpris utdelt under festmiddagen torsdag kveld.
Annonse
DLF Merkevarepris gikk til Orkla Snacks Norge AS for Smash!.
DLF Innovasjonspris gikk til Den Stolte Hane AS for Lollipop Wings, DLF Bærekraftpris gikk til Orkla Health AS for Sana-Sol og DLF NIQ Verdiskaperpris gikk til British American Tobacco Norway AS for Epok.
Adm. direktør i DLF, Helge Hasselgård, fremhever at årets DLF Utmerkelser nok en gang viser det høye nivået og betydelige kompetansen blant norske merkevareleverandører.
– Vinnerne og finalistene til DLF Utmerkelser viser den imponerende bredden og kvaliteten blant merkevareleverandørene. Prisene løfter frem merkevarer og leverandører som inspirerer hele bransjen med sitt engasjement for innovasjon, verdiskaping og samfunnsansvar, til glede for både markedet og forbrukerne, sier Hasselgård i en pressemlding.
DLF Merkevarepris : Orkla Snacks Norge AS med Smash!
Årets vinner av DLF Merkevarepris har gjennom målrettet merkevarebygging vist en imponerende evne til å snu negativ utvikling i en konkurranseutsatt kategori. Med et tydelig og klassisk merkevarekonsept har de holdt posisjonen over tid, samtidig som de har turt å prøve nye grep og tilpasse seg markedet. Innsiktsdrevet arbeid har gitt resultater: Merkevaren står sterkere enn noen gang, og har vokst selv om kategorien totalt sett har gått ned.
Juryen vil særlig trekke frem hvordan kommunikasjonen har vært både kreativ og effektiv, og hvordan merkevaregrepene har bidratt til å gjøre produktet større og mer relevant for forbrukeren ved å ta eierskap til helgekosen. Dette er et produkt som har vært villig til å fornye seg, samtidig som det har klart å bevare sin identitet og posisjon i markedet, blant annet ved å stramme inn porteføljen og fokusere på kjerneproduktet.
DLF Innovasjonspris: Den Stolte Hane AS for Lollipop Wings
Kilian Munch
Årets vinner av DLF Innovasjonspris har løst produktutvikling på en genuin måte, og adressert et reelt behov i markedet. Med utgangspunkt i en naturlig ulempe mange forbrukere opplever med produktet, har de gjennom innsiktsdrevet arbeid og ny teknologi skapt et produkt som løser problemet og begeistrer – og som samtidig bidrar til bedre ressursutnyttelse.
Innovasjonen har ført til nye bruksområder og økt verdi, samt viser tydelig at bærekraft og innovasjon kan gå hånd i hånd. Ikke minst har den gitt positive resultater for både forbrukere, leverandør og handelen.
Finalister: Lerum AS med ZERoh! Mocktails og Orkla Home & Personal Care med Jif baderomsplattform
DLF Bærekraftpris: Orkla Health AS for Sana-Sol
Kilian Munch
Årets vinner av DLF Bærekraftpris viser hvordan innovasjon, samarbeid og tydelige mål kan flytte hele bransjen i en mer sirkulær retning. Gjennom målrettet arbeid i verdikjeden har kandidaten utviklet en løsning som setter en ny standard for hvordan ressurser kan brukes om igjen og få nytt liv i et lukket kretsløp.
Resultatet er en emballasje som kombinerer høy materialkvalitet med vesentlig lavere klimafotavtrykk – og som demonstrerer hvordan teknologi og partnerskap kan omdanne etablerte systemer til fremtidens sirkulære løsninger.
Juryen legger vekt på at caset representerer en historisk nyvinning som kan inspirere hele bransjen, styrke en returordning som allerede er et internasjonalt forbilde – og bane vei for varig endring mot en mer sirkulær økonomi.
Finalister: Lantmännen Unibake Norge AS med Hatting og Lerum AS med Saftig relansering.
DLF NIQ Verdiskaperpris: British American Tobacco Norway AS
Kilian Munch
Årets vinner av DLF NIQ Verdiskaperpris kan vise til en vekstreise som skiller seg ut blant kategoriene. Kandidaten har skapt betydelig verdi og bidratt til vekst for både leverandør og handel. Salgsresultatene taler for seg, og bekrefter at det ligger grundig markedsinnsikt og en tydelig forståelse av markedet i bunn. Vinneren har lykkes med å identifisere forbrukerbehov og tilpasse produktporteføljen deretter.
Uten lov til markedsføring fremheves salgsorganisasjonen som har vært avgjørende for å bygge distribusjon og skape tilgjengelighet for forbruker hos handelen.
Finalister: Colca-Cola Europasific Partners Norge AS med Monster og Tine SA med Tine Ekte revet ost.