Nyheter

Eksklusiv hverdagsmat

RODELØKKA I OSLO: ? Philadelphia er et hverdagspålegg, sier marketingdirektør Mari Solgaard i Kraft Foods. Men når brukerne skal liste opp kjerneverdier ved denne kremosten, blir eksklusivitet ofte nevnt

Publisert Sist oppdatert

Philadelphia er en kremost, laget på fersk melk (ikke melkepulver), høypasteurisert, men ikke sterilisert og ikke tilsatt konserveringsmidler. ? Et utmerket alternativ til smør og margarin, mener Mari Solgaard.

Global nisjeI Norge utgjør smøreoster 14 prosent av ostemarkedet. Av dette igjen er kremoster 40 prosent. Det vil si at mellom fem og seks prosent av norsk ostekonsum er kremost. Nesten for en nisje å regne. Men det er penger å tjene, mer enn på vanlige hvitoster.For Kraft Foods er Philadelphia den eneste globale merkevaren. Den finnes i alle verdensdeler og selges i mer enn 30 land, totalt 155.000 tonn på verdensbasis. Kraft Foods har beregnet den totale salgverdien til over en milliard dollar, eller nærmere 7,5 milliarder kroner.

Levedyktig ostehistorieDet var i 1872 en bonde i New York begynte å fremstille kremost. I 1880 kom den for første gang i handelen. Navnet Philadelphia fikk den etter byen Philadelphia som hadde omdømme for gode varer. Kraft kjøpte varemerket i 1928 og begynte salget over hele verden. Philadelphia-osten kom til Sverige i 1968 og til Norge i 1987. Kraft Foods er forøvrig i dag en av verdens største osteleverandører på verdensbasis: 350.000 tonn smelteost, 155.000 tonn kremost og 55.000 tonn øvrig ost.En periode ble Philadelphia kremost produsert på Disenå. Nå foregår produksjonen for det norske markedet i Fallingbostel i Nord-Tyskland. Salget i Norge ligger nå på rundt 700 tonn i året. Målet er 1.000 tonn i løpet av et par år.

Travel trend? Philadelphia går rett inn i den nye, hurtige mattrenden, sier marketingdirektør Mari Solgaard. ? Philadelphia har mange bruksområder. Hutigmatkjedene har tatt den i bruk i sin produksjon, blant andre Bagels & Juice her i Norge og McDonald's i sitt frokostkonsept i Sverige. De fleste kjenner Philadelphia som basis i ostekake, og noen bruker den i stedet for mozzarella sammen med tomater.Mari Solgaard kan fortelle at light-andelen øker i Norge. Philadelphia leveres som Original i 200 grams størrelse, Original light går i to varianter ? 200 og 300 gram. Smakssatte oster finnes i fire smaksvalg; hvitløk/urter, gressløk, krydder og tomat/basilikum.? Den typiske Philadelphia-konsument er en kvinne i 30-årsalderen, og hun velger den først og fremst på grunn av smaken, friskheten og variasjonsmulighetene, sier marketingdirektør Mari Solgaard i Kraft Foods.

Powered by Labrador CMS