Nyheter

På fornavn med 200 kunder

MOLDE: Godt kjøpmannskap handler om å få folk til å føle seg verdsatt. Derfor lærte Rema-kjøpmann Willy Fjærli seg fornavnet til 200 av kundene.

Publisert Sist oppdatert

Rema 1000-kjøpmann Willy Fjærli er på fornavn med 200 av kundene sine. Det er en av mange ting han har gjort for å få dem til å føle seg velkomne i Rema 1000 Reknes i Molde.

- Jeg satte meg som mål at jeg skulle lære meg fornavnet til 200 av kundene mine. Det har jeg klart, og det er med på å skape en god stemning. Bare tenk på deg selv. Selvfølelsen blir ikke akkurat mindre. Det viser at jeg bryr meg om hver enkelt kunde. Dette er et miljø der det er naturlig å være på fornavn med folk du liker. Og jeg liker kundene mine, sier Willy Fjærli til Handelsbladet FK.

STØRRE BUTIKK

For to år siden fikk Fjærli en ny og større butikk rett over gaten fra den gamle, og siden er salget doblet.

- I gammelbutikken hadde jeg en nettoomsetning på 37,5 millioner kroner. I år blir det rundt 75 millioner kroner. Det skal ikke stoppe med det. Målet er 80 millioner kroner, og et sted der fremme tror jeg på 100 millioner kroner. Hvorfor skulle jeg ikke klare det? Jeg har en god butikk, flinke ansatte og lojale kunder. Da har jeg det som skal til for å vokse, sier kjøpmannen og smiler fornøyd.

Rema 1000 har to butikker i Molde, en på hver side av byen. Den andre butikken ligger langs utfartsåren øst for sentrum, og har en solid bit av markedet.

- Vi deler byen mellom oss, og det er ikke behov for flere. Til sammen selger vi vel for rundt 200 millioner kroner. Det er ikke så verst, sier Fjærli.

FULL KONTROLL

Hver morgen klokken 06.15 er kjøpmannen på plass i butikken for å ta imot varene. Det er en av hans viktigste oppgaver, ifølge ham selv.

- Har du ikke kontroll med hva som kommer inn, har du heller ikke kontroll med det som går ut. Har du dårlig kontroll med varemottaket, så får du det igjen i butikken. Det er dyrt.

Kjøpmannen snakker mye og pent om sine ansatte. Han gir dem tidlig ansvar.

- Jeg prøver å gi de ansatte en eierfølelse til jobben. Her er nøkkelen, her er safen og her er butikken. Gir du folk ansvar, gjør de en bedre jobb. Det er min erfaring. Kjøpmannen blir ikke bedre enn folkene i butikken. Jeg gir de ansatte bonus for oppnådde mål, sier Fjærli.

På bakrommet henger en beskjedlapp som de ansatte går forbi før de tar kvelden. Takk for i dag, og god natt!

15 PROSENT FRUKT/GRØNT

Willy Fjærli har bakgrunn fra frukt- og grøntbransjen før han ble kjøpmann. Lenge før frukt og grønt ble et satsingsområde, kjempet han for å gi det større plass.

- I fjor var frukt/grøntandelen min på 7,5 prosent. I år er den 11,5 prosent, målet er 15 prosent. Jeg bruker nesten en hel stilling på kategorien, og det virker.

- Du har større plass mellom reolene enn mange andre butikker i kjeden?

- Det er ikke tilfeldig. Gatene er opptil tre meter brede. Kundene skal ikke få følelsen at de blir sluset gjennom butikken. Det har jeg fått mange gode tilbakemeldinger på sier Fjærli.

Powered by Labrador CMS