Kjedenytt
Iceland-sjefen: – Må ikke ha butikker
Iceland-butikkene i Asker og på Stovner senter i Oslo stengte dørene for siste gang 31. januar. Dermed er det bare tre butikker igjen i kjeden. – Vi er ikke nødt til å ha egne butikker, sier Iceland-sjef Geir Olav Opheim.
Iceland-kjeden har gått fra fem til tre butikker i løpet av det siste halve året. De gjenværende butikkene er på Bekkelaget og St. Hanshaugen i Oslo, samt på Sørlandssenteret i Kristiansand. Kjeden hadde tidligere også en butikk i Larvik.
For små
– Butikken på Stovner var litt for liten, men det største problemet var at det ikke var kunder der. Lokalet ligger i en litt bortgjemt krok på senteret, og derfor valgte vi å ikke fornye kontrakten da den utløp ved nyttår, forteller daglig leder Geir Olav Opheim i Iceland Mat.
– Også butikken i Asker var for liten. Den åpnet vi først og fremst for å komme i gang og få vist frem merkevarene våre, legger han til.
– Står noen av de siste tre butikkene i fare for nedleggelse i løpet av året?
– Nei, det foreligger ingen slike planer per i dag, understreker han.
Få gode beliggenheter
Iceland-sjefen åpner gjerne flere butikker, men da må både størrelse og kundegrunnlag være rett.
– Vi har slitt med å finne egnede lokaler. Det finnes mange muligheter, men ikke gode beliggenheter. Det er sjelden god butikk å etablere seg steder hvor folk ikke ferdes. Men finner vi gode beliggenheter, tar vi dem.
– Du har tidligere fortalt at de store kjedenes bruk av negative servitutter i forbindelse med eiendomsavtaler har vært til hinder for nyetableringer. Regjeringens varslede grep mot slike servitutter kan kanskje gi Iceland nye muligheter?
– Ja, det kan bety at vi kan slippe til på plasser der vi i dag ikke har kommet inn. Vi har sett egnede lokaler stå tomme på grunn av dette, sier Opheim.
Må ikke ha butikker
– Dere har gått fra fem til tre butikker; det går feil vei?
– Det kan du kanskje si, men på den annen side er vi ikke nødt til å ha egne butikker. Det var viktigst i begynnelsen for å gjøre merkevaren kjent, men det viktigste for oss er å få solgt varene våre.
– Så et stykke inn i fremtiden kan det være at dere ikke har butikker i det hele tatt?
– Det er ingen planer om det, men det kan være en aktuell strategi, og den er velkjent i Iceland-systemet. Iceland er inne i 50 land, men har bare egne butikker i ti av dem, forteller Geir Olav Opheim.
I landene uten egne butikkutsalg, samarbeider Iceland med etablerte aktører i markedet. Iceland Mat har gjort noe av det samme i Norge.
Inne i Gigaboks
Som du tidligere har lest i Dagligvarehandelen, har Iceland et samarbeid med Europris og Oda, og har dessuten inngått avtale med Gigaboks. Norgesgruppen har flagget solide vekstambisjoner for den nye Gigaboks-kjeden, og avtalen gir Iceland Mat mulighet for å vokse med dem.
– Vi har fått en god start i Gigaboks, og ser frem til det videre samarbeidet, sier Opheim.
– Hva med salget i Europris og Oda?
– Vi har en fin utvikling i Europris, men volumet er ikke så stort ettersom det foreløpig er relativt få butikker med frysedisker. Men vi solgte veldig mye julevarer gjennom dem i desember. Og i Oda opplever vi at produktene selger godt når de først er inne, så vi er veldig optimistiske, sier Iceland-sjefen, som opplyser at de har slitt med leveringsproblemer.
– Det har vært betydelige utfordringer på varefosyningssiden i forbindelse med Brexit, samtidig som pandemien skapte problemer i distribusjonsleddet. Nå ser det heldigvis ut til at ting er i ferd med å normalisere seg.
Hjemkjøring
Iceland har også nylig inngått et samarbeid med hjemkjøringstjenesten Wolt, som innebærer at kunder i Oslo kan bestille Iceland-varer og få dem levert på døren.
– Starten har vært veldig bra med Wolt, så vi ser frem til fortsettelsen.
– Dere inngikk også et samarbeid med Circle K om egne fryseskap med Iceland-produkter i 2020. Hva er status der?
– Vi har avsluttet samarbeidet med Circle K. Den satsingen ble perfekt timet med koronapandemien, humrer Geir Olav Opheim.
– Folk ble sendt på hjemmekontor og det var ingen trafikk på stasjonene. Da ble det bråstopp.
Åpen for nye avtaler
– I Sverige har Picard suksess med egne disker i Ica. Kan det være aktuelt for Iceland å innlede samarbeid med en av de store norske dagligvarekjedene?
– Vi er åpne for å diskutere med andre aktører enn dem vi er inne hos i dag. Det viktigste er å få solgt varene våre, og å gi forbrukerne et nytt og bredere produkttilbud. Vi vet at produktene våre er bra, kvaliteten er god, og de har en gunstig pris, fremholder Opheim.