Nyheter

Toro tar fra kjedene

DYRERE: Kundene dine vil ha dyrere ris, og aller helst skal det stå Toro på den. Rieber & Søn styrker dominansen på ris-markedet, og spesielt kjedenes egne merker taper terreng

Publisert Sist oppdatert

For noen år siden kom de store sekkene veien fra innvandrerbutikkene inn i kjedebutikkene. Nå er det helt andre ting som driver utviklingen. Samtidig som risen blir dyrere på verdensmarkedet, velger nemlig forbrukerne produkter som er mer foredlet, gjerne enklere å tilberede - og ikke minst: dyrere.

270 millioner

Det siste året solgte norske dagligvarebutikker ris for 270 millioner kroner. Det er en økning på 10,6 prosent. I volum er veksten langt mindre. Drøye to kilo per nordmann, 11 546 tonn, er en økning på 2,4 prosent. Tallene er hentet fra Nielsen Scan Track, og handler om de 52 ukene frem til 27. april.

Assisterende butikksjef Laila Aaseth på Rimi Vestad på Elverum bekrefter den jevne, men udramatiske veksten. - Det går jevnt og trutt med ris, konstaterer hun.

Kokepose

I hyllene på norske butikker har de forskjellige kokepose- og ekspressvariantene fått bedre plass. Det er med og sørger for at både butikkene og leverandørene får bedre betalt for hver kilo ris.

- Toro har kommet med mange nyheter. Hvis de øker andelene, er det sikkert litt av forklaringen, mener Aaseth, mens hun går og sjekker om det ikke burde vært nøkkelhull på fullkornrisen fra Uncle Ben's.

- Kundene er blitt mer bevisste på å velge fullkornprodukter både på pasta og ris. Sunnhet og helse er virkelig trenden på Rimi om dagen, sier Laila Aaseth til Handelsbladet FK.

55 prosent Rieber

Ser vi på markedsandelene, er det først og fremst Toro som driver utviklingen. Norges største rismerke har økt fra 30,2 til 36,0 prosent av markedet på bare ett år. Mye er kannibalisering internt i Rieber: Ming taper nemlig mest, med en tilbakegang på 3,3 prosent. Samlet sett har Rieber likevel økt markedsandelene. 55 prosent av risen som selges i norske dagligvarebutikker, kommer nå fra Rieber.

Taperne på risfronten det siste året er handelens egne merker. Ris er en gruppe der emv har ligget høyt i markedsandel. Men selv om emv beveger seg rundt 20-tallet, så må kjedene tåle tilbakegang. Norgesgruppen, Coop og Rema er nummer tre, fire og fem blant de største leverandørene, men har sammenlagt tapt 1,6 prosentpoeng det siste året.

En kuriositet på risfronten er at det er ikke de trendy, asiatiske rettene som står for den største økningen. Langkornet ris øker mye, men god, gammeldags grøtris øker enda mer.

Powered by Labrador CMS