Nyheter

Språkfeil i Statoil

På tusenvis av plakater og bensinpumper har Statoil trykket «Miles – tar deg lengre». – Det vil koste flere millioner kroner å rette feilen, sier selskapet til NRK.

Publisert Sist oppdatert

I reklamen for sitt nye bensinprodukt har Statoil Fuel & Retail blingset på regelen for når man bruker adjektivet lengre og adverbet lenger.

– Det ille er at denne feilen trykkes på massevis av reklameplakater. Det er leit, sier rådgiver i Språkrådet, Eilov Runnestø, til NRK.

Tilsetningsstoffer i drivstoffet «Miles» skal gjøre at kunden kan kjøre langt, faktisk 2,7 prosent lenger. Regelen er nemlig at «lengre» er komparativ av adjektivet «lang», mens «lenger» er komparativ av adverbet «lenge» og av intetkjønnsformen «langt» i adverbial funksjon. Ganske innviklet, altså.

Etter at Statoil Fuel & Retail ble gjort oppmerksomme på feilen, er den nå rettet opp i alt nyprodusert materialet. Riktige og gale versjoner av slagordet «tar deg lenger» vil imidlertid leve parallelt en god stund fremover. Å erstatte merkingen på stasjonene og store mengder markedsmateriell vilel kostet flere millioner kroner.

– Særlig miljøvennlig vil det heller ikke være, men det er jo hjerteskjærende å ikke kunne rette opp en språkfeil når man først er blitt oppmerksom på den, sier kommunikasjonsdirektøren Pål Heldaas i Statoil Fuel & Retail Norge til NRK.

Powered by Labrador CMS